Pompy do paliwa

Jak wybrać pompę do paliwa?

Pierwszym kryterium wyboru pompy jest określenie, jakie paliwo planujemy przetłaczać za jej pomocą. Wynika to z faktu, że oleje oraz benzyna istotnie różnią się od siebie parametrami fizycznymi i zazwyczaj oferowane są dla nich odmienne linie produktowe. Nierzadko producenci podkreślają, że ich pompy do paliw są przeznaczone tylko do oleju i podobnych cieczy, nie można zaś ich używać do przetłaczania benzyny, która oprócz mniejszej lepkości charakteryzuje się tym, że tworzy łatwopalne opary, które stanowią częstą przyczynę wybuchu lub pożaru.

Pompy do oleju napędowego i podobnych cieczy

Olej napędowy lub opałowy charakteryzuje się dużą lepkością, co powoduje, że w czasie pompowania ciecze te stawiają spoty opór. Mniejsza jest też ich głębokość zasysania i wysokość podnoszenia. Oznacza to, że zużycie energii potrzebnej do ich działania jest zazwyczaj większe w porównaniu do podobnych pomp, przeznaczonych do pompowania cieczy o małej lepkości. Dlatego do przepompowywania olejów najlepiej wybierać modele dedykowane do tego rodzaju produktów.

Pompy do benzyny

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie pompy? Poza rodzajem tłoczonej cieczy wybór należy oprzeć również na pewnych kryteriach „ogólnych”, takich jak wydajność, źródło zasilania, pobór mocy oraz konstrukcja.

Wydajność to element, na jaki zazwyczaj zwraca się uwagę przy wyborze pompy. Wysoka wydajność pompy przyda się tam, gdzie tankowana jest duża flota pojazdów lub maszyny posiadają potężne zbiorniki na paliwo. Tam, gdzie szybkość tankowania nie musi być znaczna, wystarczy pompa o niższej wydajności, ponieważ 2-3 minuty różnicy w czasie tankowania jednego pojazdu nie stanowią już takiej różnicy.

Źródło zasilania

W przypadku pomp elektrycznych można wybrać urządzenia przeznaczone do pracy ze zmiennym prądem sieciowym, zazwyczaj 230V, choć swoich zwolenników mają też modele zasilane z wbudowanych baterii lub takie, które można podłączyć do akumulatora w pojeździe. Te pierwsze, jako rozwiązanie stacjonarne doskonale sprawdzą się na stacjach paliw oraz małych, firmowych lub gospodarczych CPN-ach. Z kolei pompy zasilane z baterii lub akumulatora do doskonałe rozwiązanie, które przyda się wszędzie tam, gdzie paliwo trzeba dostarczyć do pracujących w terenie maszyn. Może być to sprzęt rolniczy lub specjalistyczne maszyny na placu budowy.

Budowa pompy

Pompa do paliwa musi być solidnie zbudowana. Zazwyczaj ma ona metalowe, np. żeliwne korpusy, które ułatwiają chłodzenie urządzenia. Różne mogą być mechanizmy tłoczenia. Niektórzy producenci oferują mocne pompy wirnikowe, choć na rynku dostępne są też modele membranowe do paliw. Warto wybierać automaty producentów zapewniających łatwy dostęp do części zamiennych, takich jak np. łopatki pomp. Da to możliwość szybkiego zakupu i wymiany zużytych elementów, bez konieczności wysyłania całego urządzenia do serwisu lub do producenta. W przypadku pomp do paliw istotne jest też ich uszczelnienie oraz wbudowane zabezpieczenia, ponieważ nie mogą one stwarzać zagrożenia zapłonu tłoczonego paliwa. Warto wybierać modele samozasysające, które będą przydatne szczególnie wtedy, kiedy będziemy przetłaczać paliwo z beczek – wielu dystrybutorów dostarcza bowiem paliwa właśnie w tej formie. Rynek oferuje wiele kompaktowych modeli pomp do paliw dedykowanych właśnie do przetłaczania paliw z beczek.

Akcesoria do pomp do paliwa

Niestety, sama pompa do paliwa to jeszcze nie wszystko. By wygodnie i, co najważniejsze, bezpiecznie z nich korzystać, koniecznie trzeba zaopatrzyć się w dodatkowe akcesoria. Zaliczają się tu przede wszystkim węże ssawne i przewody tłoczące, które muszą być wytworzone z grubej gumy lub innych materiałów odpornych działanie olejów oraz produktów ropopochodnych. By ułatwić sobie tankowanie pojazdów oraz napełnianie kanistrów, warto zaopatrzyć się w pistolet do paliwa posiadający funkcję autostopu. W przypadku tankowania usługowego koniecznie trzeba nabyć również licznik paliwa.

Kto jest odbiorcą pomp do paliwa?

Głównymi użytkownikami pomp do paliw są gospodarstwa rolne, firmy transportowe, budowlane oraz inne, wykorzystujące w swojej działalności pojazdy lub maszyny zasilane paliwami płynnymi. Własny zbiornik na paliwo przyda się tam, gdzie sieć stacji paliw jest rzadka, np. w regionach wiejskich. Posiadanie własnego zbiornika pozwala zaoszczędzić na kosztach paliwa, ponieważ kupowane hurtowo będzie oferowane w niższych cenach niż to, które oferowane jest detalicznie na stacjach paliw.

Uwagi

W przypadku użytkowania stojącego na placu własnego zbiornika na paliwo, jakim jest olej napędowy czy benzyna, koniecznie trzeba wyznaczyć strefę zagrożenia wybuchem. Wynosi ona 1,5 metra. Nie wolno w niej palić, ani używać otwartego ognia. Sama strefa musi być oznaczona odpowiednią tabliczką, a w jej pobliżu trzeba umieścić środki gaśnicze, takie jak: piasek i łopatę do niego oraz gaśnicę do paliw.

Szukaj

Ostatnio dodane